Selamat Datang Ke Blog Rasmi INI KISAH SI BUDAK HAFIZ BUNCIT Pada Kawan2 Yang Berkunjung Or Terlalu Kat Sini.. Sila Lah Follow Shye yek!!!

Mereka Follow Shaye..Anda??

Tuesday, December 20, 2011

Mahasiswa & Kebebasan

Assalamualaikum kawan2 semua . ape kabar  ? 
sihat ? 3 hari dh aku tak tulis ape2 kat blog ni sbb aku dalam mood memerhati satu permasalahan ni .
masalah ape ? msti korang paham kan . 1 mgu ni je di banyak laman sesawang mengeluarkn 1 isu mengenai Mahasiswa . yup ! Mahasiswa ! ade ape dgn mahasiswa ni ? dorang mintk kebebasan utk mansuhkan keseluruhan sistem AUKU yg terdapat di semua universiti . huuu. so hari ni aku nak bg pedpt aku sendiri mengenai isu ni  . AKU LAYAK BERSUARA KAN SBB KATE NEGARA NI BERDEMOKRASI , BTOL KAN ?

aku merupakan seorang mahasiswa di sebuah universiti tempatan . mengenai isu ni . aku lihat pelbagai pihak terutamanya parti2 politik sedang bermain2 dgn masalh ni . ok STOP ! politik ? please la ! aku tak minat ! so dekat sini , ape yg mahasiswa mahukan ialah mansuhkan AUKU dan beri autonomi kepada pihak universiti utk mengendalikan universiti dgn sendiri nya . btol kan ? sbb aku tak buat ayat sendiri ni aku cilok dr ape yg di bahaskan oleh  Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) . so please jgn ckp hujah aku tak betol ok . so di sini aku tgk ade baik and burukkan mansuhkan sistem AUKU ni . contohn yg baik nya , semua event or ape2 aktiviti semua universiti boleh uruskan termasuk dgn duit yg masuk di setiap universiti tersebut . actly bnyk lg kelebihan dia cuma aku takot salah bg info kang ade pulak kate aku ni tak reti nak berhujah . bg  yg buruknya pulak , kalau tak silap aku dlm AUKU tu ade jugak termaktub mengenai tatatertib seorang mahasiswa kira undg2 mahasiswa la . kalau la AUKU ni di mansuhkan , agak2 universiti sendiri ke yg akan buat undng2 dorg ? bukan lg teruk ke kalau g2 ? contoh saman la . bukan dorg boleh saman korang lebih dr rm100 ke ? kn2 ? bg aku la 2. so tak tau pendapat korang pulak .

dan bagi aku jugak . sekiranya kita nak dptkan kebebasan semua ni . tolong la jangan terpengaruh dgn mane2 parti politik yg ade kat malaysia ni tak kira la KERAJAAN or PEMBANGKANG . kita mahasiswa kawan2. so bttr kite buat agenda sendiri tanpa memikirkan soal politik mereka yg tgh tunggang langgang 2 . kite suara kn hak kita sebagai seorang MAHASISWA tanpa menggunakan landasan mana2 partu politik . sbb stlh aku buat pemerhatian kt page2 n blog2 mahasiswa yg mahukan kebebasan semua ni , dorng bnyk nak menyalahkan sesebuah parti politik. actly korang ni menegakkan suara mahasiswa sbb politik or sbb mahasiswa sendiri ?


ayuhla sahabat2 mahasiswa ku semua , kita berjuang belandaskan semngt mahasiswa dan bukan dgn semangat parti2 politik ni . membazir mase kita je . kalau btol2 la korang nak menyuarakan pndgn mahasiswa. kita berdiri atas ladasan mahasiswa dan bukan mane2 parti politik  n kite kumpulkn seramai mana mahasiswa utk bersuara dan menuntut kebebasan mahasiswa tp tolong la jauhi dari mana2 PARTI POLITIK tak kira la KERAJAAN or PEMBANGKANG

aku berani bersuara sbb aku seorang mahasiswa yg tidak berpegang pada mana2 lndsn parti politik .
aku berpegang pada nama seorang MAHASISWA yg inginkan KEBEBASAN . 
so kawan2. mungkin aku tak layak bersuara tp fahamila kata2 aku ni . mungkin aku ade salah . tapi aku manusia biasa yg sering melakukan kesalahan . maaf kalau ade yg terasa hati dgn entry ni . 
aku buat entry ni sekadar pndgn aku mengenai isu yg sdg hngt sekarang ni .
peace no war ! 

HIDUP MAHASISWA ! 

mengenai isu menurunkan bendera tu mmg aku bangkang 100% ! btol korang ckp bendera tu muka najib je . bukan ape pon . lima minit je . dan statement yg dibuat pengerusi mengata bahawa penurunan bndara muke PM tu sbb dorg hilang kepercayaan ank muda  kpd  kepimpinan PM . aku rase tak perlu . kalau mahasiswa , korang boleh pikir kot. aku rase kalau korang dh hantar memorandum tu pun tanda korang hilang kepercayaan jugak kan . tak perlu buat cm tu . ini dh lebih kurang mcm korang kurang adab sbb masuk rumah org tak bagi salam tibe2 korang tukar susun atur kat rumah dorg sesuka hati . its is the same thing wahai sahabt2 ku golongan mahasiswa . aku rase mahasiswa perlu mntk maaf atas sbb turunkan bendara tu , sbb ia mmg salah .lebih kurang mcm org jepun turunkan bendera malaysia and naikkan bendera dorng. walaupun tu gmbr najib je. tapi die pemimpin kita . aku tau dia buat salah . semua org ade buat silap kan. tp tak perlu la smpai cm tu skali kn ? =)

thn mengenai isu yg pemuda umno tu nak main ludah2 n tumbuk muka salah seorang yg turun kan bendera tu pn 100% aku bangkang ! ape la pandainya die keluarkan statement mcm tu , anda boleh berbicara dgn baik kan dgn para mahasiswa. boleh bagi nasihatkan contoh nasihat dr abg kpada adik . ni tak . suka2 main ludah. jangan cepat melatah abg . aku tau anda tgh marah tapi tak perlu la smpai mcm tu . ni dah nmpkkn ketidak matangan anda dalam menyelesaikan sesuatu isu dan telah menyebabkan isu ini menjadi semakin besar .so please beware bile nk mengeluarkan ape2 statement k ? aku rase abg pemuda tu kene tarik balik statement ludah tu n tolong jaga name baik parti abg =)


p/s : aku tau ade yg akan panas punggung bila bace entry ni .aku just bg pendapat aku tersendiri dan aku TAK MENYEBELAHI KEDUA-DUA pihak yang terbabit . sbb aku tak minat politik2 ni sbb politik boleh menjadi penyebab kita2 bergaduh sesama rakan or sanak saudara . akhir kata dr aku . buat masa ini , mahasiswa masih blum lg bersedia utk menceburi bidang politik lg sbb ade sesetngh dr kita masih bermain dgn adegan politik yg di bwa oleh parti2 politik yg sedia ada . aku rasa kalau kita dah betul sedia . akan wujudlah satu parti politik yg di namakan Pakatan Mahasiswa Semalaysia (PMS) yg tanpa mengunakan mana2 lndsn parti politik. kita bendiri dgn sendirinya =)

maaf kalau ade yg terasa  n aku seorang mahasiswa .assalamualaikum =)

2 comments:

Pendamba Mawar said...

pm bukan mahasiswa..wakakaka.. cam ner???

En. Muncit said...

# Pendamba Mawar

hehehe ! tape . tapi kn isu ni smkin menjadi2 di kalangan mahsiswa..kite boleh tgk dlm fb pon berlambak2 cite ttg bnda ni =) kn2..